ترابيزة




أصل الكلمة دي قبطي ... و معناها طاولة أو منضدة ... و في على فكرة في كلمات قبطي كتير بنستخدمها فعميتنة العربية من غير ما ناخد بالنا ..

كلمات اصلها قبطى و لا نعلمها





لو بس أمسكه إبن الإيه
لفظة "إيه" هى لفظة قبطية. "إيه" بمعنى بقرة أو عِجل ، فكأن معنى العبارة "لو بس أمسكه إبن البقرة! "


إتمرمط آخر مرمطة
وكلمة "مرمطة" قبطية قديمة "مارماتا" بمعنى ألم ،وجع , وترادف ايضاً "بهدلة" فنقول "فلان إتمرمط آخر مرمطة" بمعنى قاسى كثيراً، كما نقول "فلان شغال مرمطون".

هوس اسكتى مش عاوز أسمع ولا كلمة
وكلمة "هوس" قبطية بمعنى يغلق ، يقفل وليس يسبح كما يدعى البعض – والمقصود اقفل فمك , ومن الكلمة جاءت "هويس" وهو عبارة عن ألواح حديدية تقفل على مأخذ المياه للترع

فلان ده بــِلـــِـــط
ما أكثر البلطين اليوم ، فنحن نجده فى كل مكان ، وكلمة "بِلِط" هى كلمة قبطية من "بيلتى" وتعنى "مِـقعـَدة الجسم" , فيكون المقصود بالكلمة انه كثير الجلوس أو كسلان ومنها إشتق التعبير "فلان مبلط فى الخط" بمعنى كسلان ولايعمل, ويقول البعض على سبيل السب "فلان ده بلط بلاطة .. ياساتر


شوطة لما تشيلك يابعيد!
وهذه العبارة تقال على سبيل السب ، وأصل كلمة "شوطة" هو الكلمة القبطية "شووت" وتعنى كوليرا ، وباء ،الهواءالأصفر . وعادة تقال الشوطة عن الفراخ ، ويقابلها "الفِرة" للفراخ أيضاً


الست دى شلق
يقولون فى المناطق الشعبية عن المرأة كثيرة العراك ذات الصوت العالى والألفاظ البذيئة الممطوطة أنها "شلق" ، والكلمة أصلها قبطي "شلاك" وتعنى إمتداد أو مط , وتعنى أيضاً توتر وانفعال .. وفعل الكلمة هو "شولك" وتعنى يمتد،يتصلب ، يقوى. فعندما نقول هذه المرأة "شلق" نقصد أن ألفاظها بذيئة وممطوطة. ومنها "تِشلَّق" بمعنى تقول ألفاظ نابية, ويرادفها أيضاً باللفظة "تردح" وتعنى نفس الشئ تماماً ومنها "الردح" و المرأة الرداحة.

دول شوية أوباش
هل فكرت مرة أن تأتى بمفرد كلمة "أوباش"؟ بالطبع لنتجد لها مفرد لأن الكلمة فيما أظن هى جمع ومفرد فى آن واحد ، فهي مأخوذة من الكلمة القبطية "أوباش" وتعنى عريان ،صعلوك

إنت يا واد يا مِدَهوِل على عينك
والكلمة "مدهول" هى كلمة قبطية "متاهوول" وهى مركبة من مقطعين "متاهو" أى يرتب ثم تأتى "أوول" أى للخارج وهى تفيد النفى ، فيكون المعنى الكلى غيرمرتب أو مهمل ومن هنا جاءت الكلمات "دهولة" بمعنى إهمال وعدم ترتيب , و"يدهول" بمعنى يبعثر وهى أساساً من اللفظة المصرية القديمة "مدهى" وتعني مهمل


الواد ده مايص ويحب يمهيص
وكلمة "مهيص" هى كلمة قبطية "مهيوص" بمعنى مملوء سرعة وهى مركبة من "مه" بمعنى مملوء و "يوص" بمعنى سرعة أوعجلة , ومن المصرية القديمة "مح" بمعنى مملوء , و"أس" بمعنى سرعة , فيكون معنى العبارة أنه "مملوء بالسرعة أو بحب النط" أو كما نقول بالعامية "بيحب اللعب ومش بتاع شغل"ومن الكلمة أشتقت كلمات أخرى مثل "مهيصة" و "مهياص" بمعنى يحب المهيصة.


ربنا ما يحرمك من الهبل
وهو تعبير سب مستظرف يقال عندما يتغابى شخص أو يتصنع الغباء وأصل الكلمة يونانى "هابلوس" وتعنى بسيط ، ساذج , ومن الكلمة أشتقت الألفاظ "أهبل" أو "مهبول" بمعنى ساذج
و"يستهبل" بمعنى يدعى السذاجه ،و"إستهبال" بمعنى إدعاء السذاجه
والبعض يقول عن الهبل "هبالة" ، والبعض يقول عن الهبلة "هبيلة" ، ومن الأمثال فى الهبل، "دقوا الطبلة وجريت الهبلة" ، "رزق الهبل على المجانين" ، "هبلة ومسكوها طبلة"


فلان حياته هلس
وكلمة "هلس" من كلمة قبطية أصلها يونانى "هيلوس"، "هيلوس" بمعنى تلف ، فساد ، دَنَس
ومن الكلمة جائت لفظة "هلاس" بمعنى فاسد ، تالف ، دَنِس "


ما تعتمدش علية أحسن ده أتول
وكلمة "أتول" هى كلمة قبطية "أتول" وتعنى مغفل أوجاهل, والكلمة مركبة من "أت" بمعنى عديم وتستخدم للنفى ومن
"وال" وتعنى عين أو نظر , فيكون المعنى عديم النظر ومجازاَ


- حانا ومان = كلمات قبطيه تعني سمن وعسل
2- كاكي = نقول في العربي لون كاكي , وفي الحقيقه كاكي هي كلمه قبطيه وتعني اللون الغامق , ومن هنا اخذت الكلمه كاكي لتفيد اللون الغامق
3- شبشب = كلمه قبطيه تعني حذاء او شحويطه او بابوج
4- تربيزه = كلمه قبطيه تعني طاوله
5- شوجر في الانكليزيه = كلمه قبطيه , وقصب السكر على ما اظن انها كانا شوجر , وهي اسم البلده المشهوره في قصب السكر .




فوطه قبطى معناها منشفه
صندل قبطى معناها مركب
مدمس التى تقال فى العباره فول مدمس قبطى معناها مستوى جدا


also "hagas we mehgas" have coptic origin
meh=mmlo2
gas = klam (comes from the verb gw = ytklm)
mehgas = full of talking = fashar



الا، ولا، وا، ياد، واد، آد : كلمات قبطية قديمة كلها معناها صبي أو ولد

اباي : أباه ، علامة دهشة واستنكار وتستخدم في الصعيد

اباي-للتعبير عن الغضب

ابريم : ناضج وتقال على البلح (التمر) بلح أبريم أي بلح ناضج

اتاي : وادي ، اتاي البارود = وادي البارود

اجنة (أشنه): أي مطرقة أو جاكوش (شاكوش)

اخ = شيطان، ومنها بخ بإداة التعريف أي اليطان وتستخدم للتخويف

اخ، آه : تعبير عن الألم والندم مصري قديم

ادكو : بلده بجوار رشيد

ادّينى : الكتاب ده فكلمة دينى أيضا كلمة مصرية بمعنى اعطينى

اديني : من دي ناي وتعني اعطيني

اردب: مكيال للموازين الزراعية

ارو : سعد

اش تيه؟-ومعناها ما هذه؟

اشمون : من شمون بلده بالصعيد

اشمونين :بلدة وتني الرقم 8

اصاف :كَبَر

اطسا : اسم بلدة

اف : عّف أي ذباب

افسيخي معناها سمك وبنقولها فسيخ

ام قويق : طائر يشبه البومه، بالقبطي كوك ماو أي أم قويق

امبو قبطية ومعناها ماء ويقولها الطفل الصغير حتي الان

امَّر العيش: بمعنى سَخَن العيش أو اخبزه (قفاه يأمَّر عيش)

امشه : كرباج (سوط)

امنا : مكيال

امندي : جحيم

امهات : فضي وتقال على البلح أيضاً بلح أمهات أي بلح فضي

انتش : عطس

انكُت: فى الريف يقال إنكُت العصايا دى فى الأرض يعنى إغرزها فى الأرض

انكوت = رقد، هامسكك أنكوتك هنا، مسكه نكته

انوم : نوع من الأسماك اسمه أنوم

اه: بمعنى نعم , و كانت تنطق كالآتى: اها

او: وتقال في الصعيد فس النداء مدمجة مع النداء العربي أويا ابراهيم

اوبا (أوباح) : لتشجسع الأطفال من أصل يوناني ومعناها أيتها القوة

اوباش تعني ناس ملهاش لازمه

اوسي : اثه

اوطة: بمعنى ثمرة عامةً أو ثمرة الطماطم فى لهجة سكان القاهرة

اوني : حجر لازالت مستخدمة في أغنية " أوني أوني يا حجر"

ايسون : معناها نعناع جبلي

ايه تعني بقره

ايول : غزال ، وتستخدم في العربية الكلاسيكية – الآيل –

ايوه : تعني نعم ، وتقال بالأسكندرية أيوووه وتعني نعم

باب : وتطلق على مقابر الملوك وتعني كهف أو قبر

بابنوده : منسوب لله

باخوم(اسم شخص)-معناه النسر

باش : فخ

بانوب-نوب معناها ذهب يبقى كلها تعني ذهبي

باه ، باح _ بح تعني خلاص خلص مافيش

باهور : منسوب للإله حور

باويت : اسم منطقة بمصر

باي تعني خوفي .... ياباي ياخوفي

ببا : مصطبة

بتاو : نوع شهير من الخبز بالصعيد مصنوع من الدرة (الذرة)

بح: من بوح أي وصل، أو تم ويستخدمها الأطفال عندما ينتهون من الأكل

بخ معناها شيطان (الباء أداة تعريف) إخ = شيطان

بر : بيت ومنها وبرنودها

برابي: معابد، معناها هيكل ومفردها بارباي ولكنها جمعت كجمع تكسير

بربر : ده نزل يور – اي جديد

بربر : سال ، وتقال على المخاط

برج : ودخلت العامية والعربية الكلاسيكية وهي من اليونانية بيرغوس – وتعنى مبنى طويل

برجالاتك : وتعني فرشح رجليك وجاءت من اللهجة الفيومية برج (فيرج - بحيري) وتعنى يقسم، يفرشح، يفرد، و "لاتك" (راتك - بحيري) أي قدميك

برده، برضه، برضك هكذا من باي رادي أي هكذا ، كده برده، ويقال أيضاً أنها من برضاك (عربية)

برسيم: بنفس النطق و المعنى الحالى وهي نوع من العشب يستخدم في إطعام البهائم بمصر

برش : فراش السجن

برقوق-كلمة قبطية انتقلت برضه للأنجليزية

برنوف : برنوف

بساده : اسم شخص ويعني الخفيف

بساريا-وتعني بساريا(نوع من السمك) وهي كلمة يونانية الأصل

بسيون : اسم بلدة

بشاده: مدينة قرب صا الحجر

بشبش : يبلل ربنا يبشبش الطوبة اللي تحت راسه أي يبلها لتصير حانية على الميت

بشبش، فشفش : فتت

بشكور: قبطية وهي الة حديد لاخراج الرماد من الفرن

بصارة : أكلة من الفول من بيس (أي مطبوخ) أورو (بقول)

بصارة: فول مطبوخ

بصقة : من بتصا ، وتعنى تف أو تفتف ، ودخل إلى العربية الكلاسيكية

بعبع معناها عفريت (لها أصل من اللهجة الصعيدية)

بقلوله: وعاء فخاري للماء

بقوط : سلة

بكله: وعاء فخاري صغير للماء ذو يدين أو أذنين

بلاص : يونانية وتعني بلاص إناء

بلح: تمر من بلحول قبطية

بلغم : منال يونانية بليغما

بلهم : تكلم في لا شئ ويقال بلهم في الكلام أي قال كلام غير مفهوم

بموا : ابن الماء أو الأسد

بندق : يونانية باندوكي وتعني بندق وهو أحد المحمصات

بنها : بلده بالدلتا

بنّي : حلو وتقال على البلح أو الأسماك

بني سويف : يقال انها من باني سوف : ذات الرجاسات (ص) ويقال اهنا نسبة لقبيلة بني سويف العربية

بهناو = مكنسة ، وتقال في الصعيد على المكنسة من جريد النخل

بوري : نوع من الأسماك

بوش : عريان ،طلعت ايده بوش ، طلعت ايده فاضية

بون تعني البون اللي في القهوه ودخلت إلى القبطية في عصور متأخرة

بيبه :برغوث

بيومي : من يوم أي بحر

تابوت : صندوق يوضع به الميت

تاتا : وتقال للأطفال الصغار في بداية المشي

تخ : سكر (شرب لما تخ) أي صار ثملاً

ترابيزة: يونانية وتعني منضدة

ترمس: ترمس (نوع من البقول)

تف – تفتف : بصق

تَف، تفتف ْ:بمعنى بَصَق

تل : من تولم

تلتل ، متلتل: تقال للذي لديه سيلان بالأنف أو ما شابه معناها بينقط

تليس : جوال

تليس: للغّلة أو المحصول

تمساح : تمساح (نوع من الزواحف يعيش في النيل كروكودايل)

تنده : مكان للاستظلال أو الاستناد

توت : اجتمعوا – توت حاوي توت

جابانيوت: تقال في الخطوبة، ومعناها أبانا الذي..

جانافور: السطح وتستخدم أحيانا في المعمار

جاي : وتعني خلاص وتقال في طلب الاستغاثه جاي ولاد جاي

جف : من جفجف أي صار بلا ماء ومنها الجفاف

جفه: رعشة أو قشعريرة من جاف أي برد أو سقيع وتستخدم في الصعيد وهي من كلمة جاف أي صقيع

جلابية : من كولوبي أي جلباب، و غير معروف ّا كانت ذخلت القبطي من العربية أو العكس

جناح : من دانح أي جناح الطائر وهو العضو المختص بالطيران

جنس: من اليونانية جانوس، جينوس

جيص : ريح من البطن

حالّو يا حالّو : شيخ يا شيخ، وهي من الصعيدية وبالبحيرية خالّو، وتقال في رمضان

حتتك بتتك: نقول اكلت حتتك بتتك-حات معناها قلب-بات معناها ضلع

حُر : وتقال على الصقر "الحُر" ومنها دمنهور وسنهور

حك : من حوك وهو كحت الجلد أو ما شابه

حلق ومعناه حلق(قرط) حلية توضع بالأذن، وقال أيضاً أنها من العربية حلقة لأن القرط عادة حلقي الشكل

حلوم : ومعناها جبنة تقال في الصعيد

حمض : من حمج وهي السوائل غير القلوية مثل الليموناده، أو عصير البرتقال أو الشاي

حنتوس (حندوس) (حندوسه) : برص أو ورل وهو من الزواحف

حنطور : من حان هطور - حان(هان) أداة جمع نكرة، هطور جمع هطو بمعنى حصان، أي تعنى أحصنة أو خيل

حنفيه = حونفا وهي كلمة صعيدية تعني صنبور

حنفيه: من خونفا ومعناها صنبور

خانيفاوي: أي في السموات تقال على البسطاء في الصعيد

خايب تعني تحت الصنعه أو الحرفة خا: تحت ياب: حرفة، رأي آخر يؤكد أنها من العربية خيبة

خٌت : تعني تخين خت الصعيد أي تخين الصعيد

خُطْ القِربة: كلمة تقال فى الصعيد أيضا , و معناها القِربة (مرادف لنفس الكلمة العربية )

خمخم: (مخمخم) تقال على المريض بالسخونه وهي من خامي/خموم

خٌن : (خون) استخبّى في الخن، خن الرجل، كلمة قبطية تعني داخل

خنف(أخنف) : من خامنيفي ومعناها صعوبة التنفس، وتطلق على الصوت ذو الرنين الأنفي

خيت : شبرا خيت أي شبرا الشمال، خيت تعني الشمال

داب : اصبع

دح: تقال للأطفال بمعنى ضار أو وحش

درفس : مجراف

دشنا : حديقة وهو اسم بلدة

دشيش : من ووش

دقهلية : محافظة معناها الشئ الآخر

دمنهور : قرية حورس

دميره : تستخدم في الصعيد وتعني فيضان

دندرة : اسم بلدة على اسم حتحور أي بلد حتحور

دهبية : سفينة السعادة

دهنة : وجهة مقدمة ويقال دهنا الجبل

دوشه : يقال أنها من دي أوشي وكان يقولها الأقباط

دياولو = شيطان من أصل يوناني وانتقلت إلى الأنجليزية ديفيل،ديابولوس

ديروط : اسم بلدة بأسيوط ، من د + روط

راي : ملوحة سمك الراي وهو نوع من الأسماك

رجرج (رجراجة) كلمة قبطية تعني حرارة

رخ : ينهمر أو يغسل ، يرخ ، يا مطرة رخي رخي، المطرة بطرخ

رز: بالقبطية أرروس وغير مؤكد إذا كانت الكلمة التي نستخدمها من اصل عربي أم قبطي

رًف : مكان توضع عليه الكتب في المكتبات وهي من رافي ودخلت الكلاسيكية العربية والعامية

رِف : يقال عيني بترف ، أي ترمش، بدون ارادة – عيني برتف وراسي بتلف وعقلي فاضل له دقيقة ويخف

رمان : ثمرة من الفواكه مكونة من حبوب كثيرة تنضج في شهر توت ، ويقال ان أصلها عبري ، أو أرامي

رمح : من مرح وقبلت إلى رمح وهي اداة حربية دخلت إلى الكلاسيكية العربية

رمروم : من مروم وهي أداة تستخدم في المراكب

رمروم : نوع من الأسماك

رمسيس(رعمسيس)-ومعناه را(رع) -مسي-اس اي الشمس ولدته

ريتا : نوع من النباتات

زبدة : دهن حيواني يؤكل ويستخدم للقلي وهي من سيبدا - سيفتا

زير : زير الماء (إناء فخاري كبير يوضع به الماء)

ساس : كتان

سباتي تعني سباط البلح أو الموز

ستيم : كحل

سجل : دخلت إلى العربية الكلاسيكية من اليونانية سيجيللون

سخم : أي مغشوش أو مزيف

سريس : نوع من النباتات التي تؤكل شيكوريا

سط : مكيال

سك : شد ، (سك الباب) = شد الباب

سكة : محراث أداة تستخدم في الزراعة

سله : صندوق من صلو، وتستخدم عادة للقمامة سلة القمامة

سمان : طائر يؤكل أصغر من الحمام في الحجم

سمسم: سمسم

سمه : دخلت إلى العربية الكلاسيكية من اليونانية ويقال سماههم على وجوههم – وهي من سيماي – سيما

سميط : من المخبوزات

سنجرج : اسم بلدة

سندرة (سندله) صندرة (صندله) : مكان الرفع أو التخزين

سنطة : من شونطا وهي نوع من عرض من أعراض الأمراض الجلدية

سنهور : نجوم هور بلده قرب دمهنور

سيف : من سافي أو سيفي وهي أداة للحرب وغير معروف إذا كانت عربية الأصل أو قبطية أو مشتركة

شأشأ = الفجر شأشأ تعبر عن ضياء الشمس

شا: كما في شالله يا عدرا ، أو شالله يا بدوي، شا حرف قسم قبطي

شافورة : نوع من الأسماك

شال : نوع من الأسماك

شانرومبي: تقال في الكنيسة = 100 سنة وتقابل عقبال 100 سنه

شبار: يقال شبار أو شبار علىّ – أي عجب على وهي من شباري

شبرا : جنينة

شبرا : مكان بالقاهرة يعني بستان

شبشب : ومعناه شبشب حذاء يستخدم بالمنزل (مانتوفلي)

شبورة : ضباب

شراقي: تقال للأرض التي لا يصل لها الري من شارقا = جافة

شكوريا: شكوريا

شلبا : نوع من الأسماك

شلشل : وهي طي الملابس على الرقبة في الحداد

شمر : نبات

شمر : نبات نوع من النباتات التي تؤكل

شن : شن نفس من القبطية شان نيفي أي شد نفس

شنتيان : نوع من الأدراج

شنودا-معناه ابن الله(شي-نودا)ء

شوب : من شوهب وهي الحرارة

شوده، شومه: عصاه كبيرة ( تستخدم في مناطق الصعيد مثل المطيعة)

شوريا: مجمرة ، مبخرة

شورية : المجمرة

شوشن : سوسن نوع من الزهور

شوشه : مقدمة الشعر

شوشه: من شوشت ومعناها طاقة أو شباك صغير، وقلبت التاء إلى هاء تبعاً لقواعد نطق العامية للمؤنث

شومه: عصاه كبيرة ،هراوة

شونة : مخزن الدرة – الذرة أو الحبوب

شونه : مكان للتخزين

شوية : من شوا إي قليل

شي : وتقال للبهائم وأيضاً ماشاناك ، وتعني سر 0أمشي

شيهات : ميزان القلوب – برية مصرية نعنبر معقل من معاقل الرهبنة

صدفا : اسم بلده

صريف : حبل من الحلفا أو زرجون الكرم يستخدم لربط قواديس الساقية

صفط : سور وتستخدم في اسم البلدان مثل صفط اللبن بمحافظة الجيزة

صندل : يونانية وتستخدم للمراكب الكبيرة

صَهْد: بمعنى سُخن , حَر ( الجو النهاردة صَهْد ) وهى معروفة فى الصعيد .

صهرجت : اسم بلدة

صيت : شهرة

صير : حادق

ضبه : الضبه والمفتاح، الضبه كلمة قبطية وتعنى نوع من اٌفال كالترباس

طاش : حدود ويقال حدود الطاش

طاش: أي حد ، عند حدود الطاش

طافوس: يونانية بمعنى قبر

طاكو (تاكو): تقال على الأطفال المصابين بمرض رئوي ومعناها هلاك

طاووس كلمة من أصل قبطي أو يوناني تقال على طائر ملون

طبله: من بلا + أداة التعريف ط : وهي آله إيقاعية

طجيس: تستخدم في الصعيد بمعنى المكان العالي (للتخزين)

طمس : دفن

طًمِس- طمسه : تقال في ملّوي بالمنيا وتقابل في المعنى "قبر يلمك" وتعني الدفن روح ادفن – روح اطمس

طمي : من أومي + أداة تعريف وتقال على طين النيل

طمي: مثلا نقول طمي الني لوالطمي هو الطين الغني الذي يأتي به الفيضان

طنطا : بلد الوصل عاصمة محافطة الغربية، وبها مولد السيد البدوي وتشتهر بالحلويات الشرقية

طهمة : وليمة ويسأل طهو مطهوم " أي مدعو

طوبة: ومعناها طوبه

طوريا: آلة زراعية خشبية ذات حديدة مائلة تستخدم في ضرب الأرض ويطلق عليها خطأ فاس

طياب : وتعني ريح ويقال طياب الهوا شراقي للريح الشرقية

طينة : وهي الأرض الخصبة الصالحة للزراعة

ظرطة : ريح من البطن

عنتيل : من أنتوري وتعني رجل ناضج

فاس : أداه زراعية وتعني بلطة – وهي منالخشب مثبت بها حيديدة حادة بغير زاوية ذات نصلين لقطع الأشجار

فاشوش تعني عريانه..... طلعت فاشوش

فالج : من بليجي اليونانية وتعني ضعف أو شلل

فالوط تعني حمار......عامل فيها فالوط

فاو : بلدة فاو بقنا

فتافيت ,فتفت: أى انكسر إلى أجزاء متفرقة أو صغيرة

فرعون : من بورعو ، وهي كلمة تعني ملك

فرفر : بسط، تناشر أو تبعثر

فسا : اخراج ريح من البطن ، فساء

فط: معناها هرب

فلافل: الأكلة الشعبية المعروفة وتدعي أيضأ "طعمية" و معناها ذات الفول الكثير.

فوطة: بمعنى منشفة

فيوم : من حرف التعريف للمفؤد المذكر ف + يوم أي بحؤ أو بحيرة نسبة لبحيرة قارون بالفيوم

قرطم : قرطم

قش : قش (أي عود مستقيم) من كاش

قش : من كوش ، وهو أعواد صغيرة هشة

قشف : قشف، مشكلة بالجلد قبطية

قشوة : نوع من السمك

قطف : موسم القفط إي الجني أو الحصاد

قطف: جني ، يقال قطف عنب أو قطف بلح

قلابة : من اليونانية كيليا وتعني خلية أو حجرة صغيرة

قلة : أناء فخاري صغير يوضع فيه الماء من كلمة كلول

قلقاس: قلقاس نبات درني كالبطاطس

قوص : كوس اسم بلدة

قوطه = طماطم

قويق : أم قويق طائر يشبه البومه

كاسي : يا كاسي أي يا دفني أو يا ألمي اصطلاح مستخدم للتعبير عن الألم

كاع : أعطي ،كع اللي في جيبه، وتحولت في القبطية إلى كا، والصيغة الكاملة لها كو

كاكولا: رداء للكاهن

كانى و مانى = عسل وسمنة

كح = سعال

كحك او كعك-وتعني كعك

كخ = أنت شيطان

كرار : من كراريون – كلاريون أي مخزن وقال في المثل سلموا القط مفتاح الكرار

كرسي : من اليونانية كرسي وتعني مقعد وتستخدم في العامية وفي النصوص العربية غير الأدبية

كرشه : من كروش أي ضيق، ويقال عنده كرشة نفس أي ضيق تنفس

كرم : من اليونانية كرامي – وتعني زرعة

كرمب : كرنب من كرامبي (يونانية) وهو نبات (كوليفلاور)

كرور : ضفدعة ، ويحتمل ان تكون منها بولاق الدكرور

كلابة : كماشة أداة حديدية لنزع المسامير وخلافة

كلكا = كلكع (تجمع وتلزج)

كلكوعة(كلكله) : ورم أو تضخم

كلوج : قلته – جرو

كمان = أيضاً ولها أصل يوناني من كا + مان = و أيضاً

كنبة : من اليونانية كانابي وتعني أريكة

كوب : من اليونانية كوبا – ودخلت في العربية الكلاسيكية والعامية وتعني كأس صغير

كوع : من كوي غير مؤكد إذا كانت الكلمة قبطي أم عربية

كولج: يقال فلان بيكلوج = بيعرج، من القبطية كولج معوج أو محني

كومي : صمغ

كويك = أم قويق (طائر يشبه البومه)

كيب : قبه ، وتستخدم في العربية الكلاسيكية بنفس المعنى وتنطق قبة

كيك = كعك

لاك : اسم منطقة أو حصن ومنها بولاق الدكرور" حصن الضفدعة" ويقال انها من الفرنسية "بحيرة جميلة"

لاكاك تعني كتير الكلام

لالي - لعلع : وتستتخدم في الغناء والأفراح ويقال ياليلي ياعيني

لبؤة : انثى الأسد من القبطية لابوي

لبان : تستخدم في المراكب ويقال جر اللبان

لبشة قصب: مجموعة عيدان ( تقال فى الريف ) معناها حزمة ودايما نقول لبشة قصب

لبوة : أنثى الأسد من القبطية لابوي

لبيس: نوع من الأسماك

لبيس: نوع من الأسماك يدعى لبيس

لج : لجاجة – لحاح

لحلاح : أي طويل الكلام

لحلاح : طويل

لفت : نبات يوضع في الطرشي

لقان : من اليونانية لاكانا

لقمة : من اليونانية لاكامي ، وبالعربية لقيمة وغير معروف ايهما أخذ من الآخر

لقمة : من اليونانية لاكلامي

لكلك = اختلط

لَكلَك: بمعنى سَلَطة , فمثلا عندما نقول : يا أخى ما بلاش لكلكة , يعنى ( ما تلخبطش الأمور ببعضيها).

لوكلاك : أي قائل شر

ما : مكان ومنها منشوبه ، من مناشب ، منفلوط ، منقباد ، ملوي ، منسفيس، منفلوط

ماريس: الصعيد وتقال في بعض مناطق الصعيد

مدمس: وتقال على الفول مدمس أي مدفون

مدنان : الذي يدعي

مرو : دمرو اسم بلده ساحلية وتعني ساحل

مروم : رمروم وتعني سفينة

مسحول : ملف ، مبرد

مسرى : شهر قبطي

مش = ليس (من اللهجة الصعيدية)وتقبال في البحيرية ايسجا ، وبالصعيدية مششا وخخفت إلى مش

مشبشب : حاذق من شبشوب

مشتول: معدية

مشط :وتعني مشطن من ماشتوطي وهي أداة لتسريح الشعر

مشطا – مشط : آداة لتسريح الشعر – واسم بلدة تدعى مشطا

مشطا : مشطا بلدة تابعة لسوهاج

مشير : شهر قبطي

مصطبة : من اليونانية ميستوبيون

ملوخيه: ملوخيه أكله مصرية، ويقال أيضاً أن أصلها كلمة ملوكية أي أكله ملكية

ملوي: من مانلاو إي مكان شئ

مم: يقولها الطفل الصغير حين يجوع وهي ما = اعطي ،وم = أكل

مناو : امماو – امناو وتعني هناك (تستخدم في الصعيد)

مناي : من امناي وتعني هنا (تستخدم في الصعيد)

منجل : من منشال وهي أداة لحش الزرع

منقباد : مكان بأسيوط ويعنى مكان الأواني

موسى : مولود جديد أسم علم

ميت : طريق ، ميت غمر، ميت رهينه

ميت-معناه طريق مثلا نقول ميت عقبة اي طريق عقبة

مير : جرف ، وهو اسم بلدة

ناف : صفار البيض

ناوي : رمح اسم بلدة

نبرة : حبوب

نبوت : هراوة

نحيب : من ناحبي ويقال أن أصلها عربي

نَف، نفنفْ: بمعنى تمخط، وبالأصل القبطي معناها تنفس

نقر : ختان نقر الجميز ، نقر تعني حفر صغيرة

نقنق : ذو ولع

نكبة : من ناكاب ويقال أيضأ أن أصلها عربي

ننوسه : عروسة لعبة

نوب : ذهب ومنها النوبة ، ومنها أغنية هيلا هوب يا شغل النوب

نوجره : نغره ، أي الشمس القوية او الشمس الطويلة

نوده : تعني الله ، وتدخل في التراكيب شنوده ، سمنود ، بابنوده

نوش : كبير

نوشر : نسر

نوف : جميا ومنها منوف – ممفيس

نولون : مهمة الحمل

نونا ، نونو : صغيرة

نوها : جميز ونجدها في اسم بلدة بردنوها

نويك : تزاوج

هُر : ومنها بيهر اي مصاب بإسهال

هَللوس: و هى تعنى نسيج العنكبوت (تستخدم هذه الكلمة فى الصعيد)

هليهلي : أي شئ، يقال فلان هليهلي، أو يقال على عمل انه هليهلي = انه أي شئ = بلا ترتيب

هَم: تقال للأطفال هَّم يا جمب حمدان، وهي معناها وم = كل

هواري: تستخدم في الصعيد بمعنى جديد ، وتستخدم بخاصة في المنيا من واري : جديد

هوجل : تعني هلب 0آلة حديدية ثقيلة تستخدمها السفن لتثبت في الماء

هوجل : هلب أداة حديدية لتثبيت السفن عند المرفأ بالميناء

هوسه : يقال أنها من هوس

هوشّ: من هوش وتعني سب أو هدد

هوهو – وحوح : وهو صوت الكلب بالعامية المصرية

هوى : وقع من هاي

هيبة : وتقال على أيبيس أو أبوقردان

هيلا هوب: اصطلاح تشجيعي يستخدمه العمال هوب تعني عمل، وهيلا للتشجيع

هيليصا : غرق

هينية : شئ

واح : واحة والكلمة أصلها قبطي( مكان منخفض)

وارشور : تستخدم بمعنى منشار

الوان: بنفس المعنى الحالى , و كانت تنطق أوان (بدون حرف الألف )

واوا : من وا وتقال على الجرح والألم

واوا تعني الم ووجع

وجبة : أكلة (وجبة) من (أجب (ساعة بإضافة أداة التنكير (أو) ومنها أيضا (أجبية)

ورد : قبطية الأصل بمعنى ورد

ورور: من واري واري وتعني جديد، جديد وتستخم مثل ورور يا فجل

ويبة : مقياس للحبوب

الي : ارفع ، ويستخدمها العمال إلى هوب ، إي ارفع العمل

يا : نقول يا ده يا ده. يا = أداة تخيير تعني أو

ياسمين : من أسمي أي ياسمين زهور بيضاء صغيرة، جائز أن يكون الأصل عربي

يالا: وتقال للأولاد وهي من ألا (ولد بالأخميمي) + أداة النداء العربي يا

ياما : تعني كثير أو مجموعة من يا + آم

يعني اكلت ماخلتشي قلب ولا ضلع

يلا بره : من اليونانية إيلا بارا – وتعني إلى الخارج

ينكت : يرقد هامسكك انكوتك هنا = هامسكك أرقدك هنا

يو : حمار

يوحا: ومعناها قمر ومنها وحوي يا وحوي أيوحا




دى مجموعه من الكلامات القبطيه المستخدمه الى الان
بعض الكلمات والتعبيرات المستخدمة إلى الأن باللغة القبطية





أسماء المدن المصرية القديمة ومعناها بالعربية




ابنهس
اليقظة
ابنوب
الذهب
ابو تيج
المخزن أو الصومعة ومنها حرفت كلمة بوتيك الأن
اخميم
الحرارة – النشاط – المقاطعة الثامنة من الجنوب
اسنا
أثنان – المقاطعة الثانية من الجنوب
الفيوم
البحر
اسيوط
الكوكب الأعلى – الحارس
اشمون
ثمانية
اصوان – اسوان
حجر الصوان
الشامية
مقباس الماء
المطرية
(البطرية) بيت رع أو مدينة الشمس
المنيا
محل – منزل – مستقر
أوسيم
الخضرة
النوبة
أرض الذهب
باجور
ذات القوة
بنها
مدينة الكنز
بنى سويف
أرتكاب المعاصى
بوش
بلد الشجر
بلبيس
بيت الاله بيس
دمنهور
مدينة الإله حورس
ديروط
الزهرة
سطانون
الشاطئ الجميل
شبرا
العزبه
شبرا خيت
العزبه الشمالية
شبرا منت
العزبه الجنوبية
طوخ
الشونه – زريبه – مخزن الغلال
فاقوس
المدافن
فيشا
حاملة النور أو حاملة الشعلة
قسقام (جبل)مد من البوص ( مد من الحلفاء )
قنا
الحنيه – الحضن (الان النيل ) هناك بحضن الأرض
قوص
مدمن البقرة
منف
المقبرة الجميلة – الميناء الجميل
منفلوط
مكان إقامة الحمار الوحشى
ملوى
مخزن الأشياء
منهرى
مقر حورس
سمنود
محل أو مقر الإله
مير
بحيره
منوف
الذهب الجديد
ميت درهينه عساس
طريق
نقادة"بلد " الفهماء



ومن الكلمات المستخدمة حتى الأن
:
أوطه
طماطم
بربا
معبد
بخ
عفريت أو شيطان
بلاص
جره ماء
بساريه
نوع من السمك الصغير
بصاره
فول مطبوخ
بموه
ابن الاسد
تليس
زكيبه – شوال
دمبره
فيضان النيل
دوحى
دمل
شبوره
ضباب
شمسو (شماس)
خادم
شوريه
مجمره
شادوف
ما ينشل من الماء الان اله تستخدم لسقى الأرض بالماء
صبى
تلميذ الحرفه
ست
سيده
صهد
نار شديدة
طوريا
فأس
فلافل
ذات الفول الكثير "طعميه"
فوطه
مسحه
لبشه
حزمه "ما يطلق على حزمه القصب "
ماجور
الوعاء الكبير
مدمس
مطمور "فول مطمور"
نوه
هواء
نونو
طفل صغير
هوجه
ضيقه – محنه –
صندل – مركب كبير للبضائع
هوسه
اصوات
بوحا
القمر –
ترابيزه – مذبح – منضده


بعض التعبيرات
ادينى شويه ميه
اعطينى قليل من الماء
اوباش
اناس عديموا الاعتبار
باش
طرى – رطبا
برضه كده

هكذا
تفتف
بصق
دردشه
اكثر من الكلام بلا فائده
سك
أغلق – أقفل
فرتك
يبدد - يفقد



ومن ذلك حرف " الحاء " للدلالة على المستقبل
فهو حرف حر مشتق من المصرية القديمة يدل على المستقبل .



كلمة يع التي نقولها عندما نمسك شيئا قذرا

من الاصل القبطي
ⲓⲁ
و كانت تنطق قديما يع
و معناه اغسل يغسل

Read more

رغيف العيش

أحمد عبد العزيز يكتب.. رغيف العيش

الخميس، 15 أبريل 2010 - 13:41





رغيف العيش صبح غاية وكل الناس بتــــــــتمنا


ولجل تنولوا ويايا طابــــــــور ف طابور هتستنا
شهادة الجيش ويلزم فيش وكام صوره تجبهالنا
ونبقى نشوف قريبك مين عشان تاكله وتتـــــهنا

وأصل اللقمة يابن الناس مهش بالسهل تلاقيــــــها
ولازم تندعك تنداس عشان بسلامته حاميــــــــــها
ولازم تشتغل بالفاس عشان يمكن يجود بيـــــــــها
وتتشقلب قصاد الناس وتمسح جوخ لعاطـيـــــــها
وايه ذنبى أجوع واتهان وأروح وامدح فـ راعيها
وأبات وأصحى بهم القوت وأبارك مستبديــــــــها
وليه القسوة يابلدى وليكى روحى بفديـــــــــــها
تخلينى أخاف وأهرب وغيرك خيرى أديـــــــــها
فـ غربة ولدَت همى ونزلت دمعتى فيـــــــــــــها
وأرضك هان لها دمى وبخلت باللى فـ اديــــــها

وليه الظلم يابن الناس بقى مكتوب على قوتـــــــــــــك
وفى بلدك تطاطى الراس وصوتك يخرسو سكوتــــــك
وقبل ماتتولد تلقاه بيستعجل قوام موتـــــــــــــــــــــك
وأنا لا لى فـ المجلس ولا الكرسى ولا الأحـــــــــــزاب
وكل منايا ياريس رغيف العيش يدق الـــــــــــــــــباب
وعايزة حاف أنا راضى وهعملوا بقلبى حــــــــــــجاب
وهمسحها دموع أمى وأسود شعرها اللى شـــــــــاب
تودعنى وأنا خارج بدعوة قلبها اللى طـــــــــــــاب
وأروح اهتف ومش خايف من اللى عض قوتى وغاب
وخلى مصر ياريس ... بقت مـ الظلم تانى خـــــــــراب
وعين الغدر ترصدنى وتتوعد بألف عقـــــــــــــــاب
وفى لحظة أنا عارف راح اطفى بس زى شـــــــهاب
وفركش كله راح يجرى ويتخفى ف حضن البــــــاب
ويلمح وشى فـ النشرة وجنبه ........يسقط الأرهاب
Read more

الوجبة المصرية

الوجبة المصرية
بواسطة: م. عبدالرحمن عادل
بتاريخ: الجمعة، 9 أبريل 2010 - 17:30


2 قطعة لحم حميـــر
+ طبق خضار مسرطــن
+ 2 رغيف خبز بدقيق فاســـد
+ 3 برتقال مروي بماء صـــرف صحي
+ 1 كوب ماء ملــــوث بالأشعاعات و الكيماويات ..



بالهنا و الشفا لكل المصريين



كارثة.. اختفاء لحوم 7 آلاف حمار وتسريبها لأسواق اللحوم

الجمعة، 9 أبريل 2010 - 02:04

أمين أباظة

أمين أباظة


كتب: سيد محفوظ وعلام عبدالغفار

كشفت مستندات حصلت «اليوم السابع» على نسخة منها عن تورط وزارة الزراعة واستصلاح الأراضى فى تقديم وجبات دسمة من لحوم الحمير للمواطنين المصريين، بعد موافقتها على تصدير 7 آلاف جلد حمار سنويا، وذلك منذ عام 2004 وقت أن كان الدكتور يوسف والى وزيرا للزراعة ونائبا لرئيس مجلس الوزراء، فوفقا للمستندات فقد وافقت وزارة الزراعة واستصلاح الأراضى على تصدير جلد حمير إلى الصين على دفعات.

وبحسب المستندات، تعترف وزارة الزراعة بتصدير جلود الحمير وذلك بناء على توجيهات الدكتور نائب رئيس مجلس الوزراء ووزير الزراعة واستصلاح الأراضى بتشجيع القطاع الخاص على التصدير لتدعيم الكيان الاقتصادى للبلاد.

وافق والى لشركة الحجاز للتجارة التى يمتلكها أحمد مرسى محمد ومقرها محافظة 6 أكتوبر على تصدير 1600 قطعة من جلد الحمير وذلك بموجب العقد الموقع بين الشركة ودولة الصين.

وتؤكد المستندات أن الشركة قد صدرت بالفعل جميع جلود الحمير المتعاقد عليها بعد موافقة وزير الزراعة ووكيل وزارة الزراعة لشئون مكتب الوزير والمشرف على حدائق الحيوان.
ووفق المستندات فقد تم التعاقد مرة ثانية مع دولة الصين على تصدير 7000 قطعة جلد حمير على دفعات.

وتصدر مصر سنوياً- حسبما أكد الدكتور حامد سماحة رئيس الهيئة العامة للخدمات البيطرية السابق- ما يزيد على 7000 جلد حمير سنويا، وذلك بعد موافقة رئيس الإدراة المركزية لحدائق الحيوان، وذلك لأن لحوم هذه الحيوانات تقدم كوجبات غذائية للحيوانات بالحديقة.

وأكد سماحة أن لحوم هذه الحيوانات لا يمكن تسريبها إلى الأسواق المحلية لبيعها على أنها لحوم بلدية، مؤكدا أن لحوم الحمير يتم حفظها فى ثلاجات خاصة بالحدائق كما أن هذه الحمير يتم ذبحها على دفعات وليست الكميات المطلوبة كلها.

فيما فجر مصدر مسئول بالهيئة العامة للخدمات البيطرية العديد من المفاجآت منها أن لحوم الحمير يتم تسريبها إلى الأسواق بسهولة حيث يتم تهريبها من ثلاجات الحدائق، وتباع على أنها لحوم بقرى وجاموسى فى أحيان كثيرة، ولفتت المصادر إلى أن الأحشاء الداخلية من كبد وكلاوى تباع على أنها كبدة بلدى.

وهو ما أكده أيضاً الدكتور سامى طه المتحدث الرسمى باسم حركة «بيطريون بلا حدود».
وكشفت المصادر أن معظم هذه اللحوم يتم بيعها إلى المدن الجامعية ودور الأيتام ويتم خلطها بلحم بقرى وجاموسى حتى لا يتم كشفها بسهولة، كما يمكن أن تخلط لحوم الحمير فى المواد المصنعة كاللانشون والبسطرمة، والبرجر، كما هو الحال فى لحوم الخنازير.

وأكدت المصادر أن الحمير التى يتم تصدير جلودها تذبح خارج المجازر حيث لا تمتلك مصر مجازر مخصصة لذبح الحمير، وبذلك يكون من السهل بيع لحومها على أنها لحوم بلدية بأسعار مرتفعة.

وكشفت المصادر عن وجود العديد من طلبات التصدير لجلود الحمير من بعض الشركات التى تتعامل مع الهيئة منذ عام 2004.








Read more

مستقبل خدمة العملاء في مصر


الموظف : نشكركم على اتصالكم , ببيتزا هَت، تحت أمرك


الزبون: ممكن أطلب؟


الموظف : ممكن تديني رقم الكردت كارد لو سمحت؟



الزبون: .... لحظة وحدة .. 6984554610


الموظف :حضرتك الأستاذ خالد و بتتصل من العنوان شارع الراحلة نانسي عجرم بمنطقة التجمع الواحد وتسعين ورقم تليفون بيتك 02119632147


الزبون : والله شي ظريف !.. ازاي عرفت كل المعلومات دي؟


أوكي .. عايز بيتزا سي فوود من فضلك


الموظف : ما أنصحش حضرتك


الزبون : ليه


الموظف: من بطاقتك الصحية قدامي انت عندك ارتفاع في ضغط الدم وارتفاع في الكوليسترول


الزبون : آه آه !!!.. ممم.. طيب بتنصحني بإيه؟


الموظف: بنصحك ببيتزا المشروم خفيفة الدسم و هتعجبك جدا


الزبون: وليه بقى واثق إنها هتعجبني !!!


الموظف : لأنك اشتريت الاسبوع الي فات كتاب من معرض الكتاب مؤخرا اسمه: ألذ المأكولات المشروم..


الزبون : ايوه ايوه.. أوكي .. طيب هات واحدة.... حجم عائلي،


الموظف: أعتقد إنك لازم تطلب وحدة تانية ... لإن العيلة عندك 6 أفراد.


الزبون : اوكي


الموظف : بس المجموع كدة700 جنيه وعندك مشكلة للأسف الشديد مش هتقدر تسدد بالفيزا لأنك مديون للبنك بمبلغ 37220.55 جنيه من أكتوبر الي فات غير القرض الي اخدته من البنك للشقة الجديدة


الزبون: طيب هسحب من المكنة القريبة من بيتي على ما توصل البيتزا


الموظف: كمان للأسف...مش هتقدر ..لأنه وفقاً للبيانات قدامي انت سحبت الحد الأقصى المسموح انهاردة


الزبون: ايييييه أه والله، طيب ابعت اللد وانا هديله كاش



الموظف: حوالي 45 دقيقة ولو مش عاوز تستنى ممكن تيجي بعربيتك الكيا البيضا الجديدة


الزبون: بتقول ايه؟؟؟؟؟


الموظف : وفقاً للبيانات الموجودة قدامي ، انت اشتريت عربية كيا جيب بيضا ، رقم اللوحة : جدو 5


الزبون : انت موظف سافل.. و وقـح.. و هبهدلك.. الـ


الموظف: عفوا يا أستاذ ...انتبه لكلامك وما تنساش أن عندك قضية بسبب أنك شتمت ضابط مرور بألفاظ نابية بتاريخ 15 أغسطس


الزبون: ...........؟


الموظف: أي خدمة تانية يا أستاذ ؟


الزبون: لا لا سلامتك بس ما تنساش البيبسي كولا المجانية.


الموظف : آسف مش هقدر أبعت لحضرتك البيبسي المجانية ...لان عادة بنقدمها للزبائن الي معندهمش سكر ... وواضح عندي انك مريض سكر



الزبون: يلعن ابوك على ابو الي جابك ، قومي ياولية اعملي حاجة ناكلها
Read more

يعني أية كولا زيرو !!!!

يعنى يقولك ان من اهم انجازات عصر ما بعد الثورة هى مجانية التعليم ...
و اى اسرة فى مصر بتبيع اللى وراها و اللى قدامها علشان الدروس الخصوصية !!

يعنى يبقى عندك ثلث أثار العالم فى مدينة واحدة بالأقصر ...
وتلاقى دولة زى تونس عدد السائحين فيها اكتر من عندك !!


يعني تترشح في الانتخابات عن فئة (العمال) ...
تنجح فتعيش عيشة (الملوك) !!


إنك تمنع التدخين جوه القطر علشان تحافظ علي أرواح الناس ...
ويروح القطر بكل اللي فيه مخيش في قطر تاني !!

يعنى ابويا يسافر و يتغرب و يوفر شقة لولاده من فلوسه محدش دفعله فيها حاجة ...
و يجى بطرس غالى يفرض عليها ضريبة عقارية !!

يعنى حسنى مبارك يعمل سور لقتل اطفال غزه ...
ويطلع واحد يقولك البرادعى عميل لاسرائيل !!

يعنى وزير مالية عمل قانون الضرائب العقارية ...
وقال هيدفع عن القصور بتاعته ويطلع بيتعالج على نفقة الدولة !!

يعنى وزير صحة شريك فى كبرى مستشفيات البلد (دار الفؤاد) ...
و مراته تتعالج على نفقة الدولة !!

يعنى ناس غلابة و مش لاقين الزلط حتى ...
وعضو مجاس الشعب يطلب منهم ثلث قيمة قرار العلاج على نفقة الدولة رشوة عشان يتعلجوا على نفقة الدولة !!


يعني ندي الغاز لإسرائيل مدعم لعشرين سنه جايه ...
و المصريين مش لاقيين أنبوبه بوتاجاز !!


يعني وزير الإسكان يبقي سمسار اراضي !

ووزير التعليم يبقي بلطجي قديم !

ووزير الصحه بيتعالج علي نفقة الدوله !


يعنى جمال مبارك يسرق فلوسنا وارضنا ويوزعها على اصحابه ...

وييجى واحد يقولك اللى تعرفو احسن من اللى ما تعرفوش !!

يعني تبقي عندك بحرين و نيل قناة السويس و11 بحيره
وبتستورد السمك من بره !

كل يوم يعملوا قانون مرور جديد.....
وضحايا حوادث الطرق سنويا اعلى من نسبة اللى ماتوا فى حرب اكتوبر!!!!

يعنى كولا زيرو

وغاز زيرو
و
مرتبات زيرو
و
ضمير زير
و
تنمية زيرو
و انتخابات زيرو

و صحة زيرو

و دقيق زيرو


وزيرو على بركة الله
Read more

امتحان اللغة العربية للثانوية العامة لعام 2010

السؤال الأول: التعبير

اكتب ما لا يقل عن 650 سطر في احد الموضوعات التاليه:

-لم يجد الطفل غير الشارع ملجأ نظرا لحالة البلد الهباب..فاتجه إلي السرقة والقتل والحشيش.. حتى نال جزاءه وقبض عليه متلبسا بباكتة بانجو.. اكتب قصته مع تسليم الحِرز للباشا مراقب اللجنة

- شهدت بلدنا الحبيبة نهضة فى مجال التشييد والبناء وخصوصا بعد وصول سعر الحديد إلى 6500 جنيه للطن.. اكتب ما يمليه عليك ضميرك على أن يبدأ موضوعك بعبارة أنا باشتغل فى حديد عز

- بعد انتشار ظاهرة أكل لحم الكلاب والحمير..من وجهة نظرك تكلم عن هذه الظاهرة ومن المتسبب فيها .... بدون غلط..الورق متراقب



ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

السؤال الثانى: القصة

من قصة " وعهد الله ما انت داخل الانتخابات" .. اقرأ القطعة وأجب عن الآتى

ثم أتى إليه وضربه بالجزمة وقال: انت عايز تترشح فى الانتخابات يا.......؟؟ دانت عايز معجزة..مش كفاية بتاكلوا لحمة ومستورين.. عايزين إيه تانى؟

- ما هى اللحمة؟ حدد أقرب معنى خيالى لها

- مرادف معجزة فى اللغة ( تغيير وزارى – زيادة المرتبات – رغيف العيش)

- لماذ ضربه الرجل بالجزمة وليس بالعصى مثلا؟؟


ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

السؤال الثالث القراءة

من موضوع ( الزعيم..والفنان.. والقدوة) اقرأ القطعة وأجب

وقد نفى الزعيم عادل إمام الإشاعات التى أكدت أنه مرشح لوزارة الثقافة.. وأكد أنه فنان فقط وليس سياسيا

كما أنه يرحب بالتوريث ومقتنع بكل سياسات الحكومة

- فى رأيك هل يصلح عادل إمام لوزارة الثقافة أم لوزارة الصناعة ؟؟



ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
السؤال الرابع النصوص


أجب عن أحد النصين الآتيين
من نص ( ماشربتش من نيلها)..اقرأ ثم أجب

ماشربتش من نيلها.. جربت تغنى لها.. جربت فى عز ماتحزن تمشى ف شوارعها وتشكى لها

- بعد رغبة صاحبة النص فى أن تلد ابنتها فى أمريكا لتحصل على الجنسية الأمريكية..اختر..ما المقصود بنيلها فى النص؟ (المسيسبى - الأمازونيونج يانج )


- هذا النص من نصوص الحزب الوطنى والدليل وجود اسم مهم من قيادات الحزب فى النص.استخرج الاسم..وبوسه ورجَّعُه مكانه


- أكمل الأبيات إلى آخر الكليب


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

السؤال الخامس: الخط

- كوز المحبة اتخرم و طرطش علي كمي...ياريتك تحس بيا و أرحم عذاب امي

- اكتب الجملة السابقة ثلاث مرات ب ثلاث خطوط موبينيل و فودافون و اتصالات مع العلم انه يمكن التحويل الي خط اخر و لمزيد من المعلومات اتصل بخدمة العملاء مجانا

Read more

أصل كلمة جمصة





جمصة مصيف الغلابة والعمال ... جنب المنصورة .. ك
اااااااااان مصيف هادي ... طبعاً مفيش دلوأتي أي حتة ف مصر هادية .


المهم كلمة جمصة ... جاية من كلمة فرنساوي.

أكيد الكلام دة غريب بس هي دي الحقيقة.

لأن جمصة على البحر المتوسط، كانت أول مكان وصلت له الحملة الفرنسية.
ولما زوجة المبجل بونابرت نزلت على شاطئ جمصة، إنشكحت أوي بالطبيعة البكر وجمال البحر.

وقالت بفرنسية عذبة كلها رقة و حنان
j'aime ça أي "بحب هذا".

وأكيد انتو فهمين الباقي.
الكلمة إتدورت وتحورت و الأيام جاريت عليها و
اتحولت من j'aime ça و أصبحت "جمصة"

Read more